1. Вступ: Сутність та значення доходів місцевих бюджетів
Доходи місцевих бюджетів – це частина фінансових ресурсів держави, що мобілізуються, розподіляються та використовуються органами місцевого самоврядування для виконання покладених на них функцій і завдань (соціально-економічний розвиток територій, утримання інфраструктури, освіта, охорона здоров'я тощо).
Значення:
Фінансова основа діяльності органів місцевого самоврядування.
Інструмент реалізації місцевої соціально-економічної політики.
Індикатор фінансової спроможності та незалежності територіальних громад.
Основний нормативно-правовий акт: Бюджетний кодекс України (БКУ), зокрема Розділ III.
2. Класифікація доходів місцевих бюджетів
Доходи місцевих бюджетів класифікуються за кількома ознаками. Основною є класифікація за джерелами надходження, закріплена в БКУ.
Склад доходів місцевих бюджетів (стаття 63 БКУ):
Податкові надходження: Обов'язкові платежі, що стягуються державою.
Неподаткові надходження: Доходи від власності та підприємницької діяльності, адміністративні збори, штрафи тощо.
Доходи від операцій з капіталом: Кошти від продажу майна, землі.
Офіційні трансферти: Безоплатна і безповоротна допомога від органів державної влади, інших бюджетів.
3. Детальна характеристика джерел формування доходів
3.1. Податкові надходження
Це основне джерело наповнення місцевих бюджетів. Вони поділяються на:
Закріплені доходи – надходження від загальнодержавних податків і зборів, які зараховуються до місцевих бюджетів у визначених законом відсотках.
Податок на доходи фізичних осіб (ПДФО): Найважливіше джерело. Відповідно до ст. 64 БКУ до бюджетів територіальних громад зараховується 60% ПДФО, що сплачується на відповідній території.
Акцизний податок:
13,44% з виробленого в Україні та ввезеного пального.
Акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Податок на прибуток підприємств (комунальної власності).
Рентна плата за користування надрами (частково).
Місцеві податки і збори (ст. 10 Податкового кодексу України): Повністю зараховуються до бюджетів територіальних громад.
Податок на майно, який складається з:
Податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Транспортного податку.
Плати за землю (земельний податок та орендна плата).
Єдиний податок: Важливе джерело для громад, де розвинене мале та середнє підприємництво.
Туристичний збір.
Збір за місця для паркування транспортних засобів.
3.2. Неподаткові надходження
Доходи від власності (орендна плата за користування майном комунальної власності).
Частина чистого прибутку комунальних унітарних підприємств.
Адміністративні збори та платежі, доходи від надання адміністративних послуг (ЦНАПи).
Штрафні санкції та адміністративні стягнення.
Інші надходження (платежі за розміщення реклами, благодійні внески тощо).
3.3. Доходи від операцій з капіталом
Кошти від продажу земель несільськогосподарського призначення.
Кошти від приватизації (продажу) майна, що перебуває в комунальній власності.
Надходження від продажу безхазяйного майна.
3.4. Офіційні трансферти
Трансферти є інструментом бюджетного вирівнювання та фінансування делегованих повноважень. Вони надаються з Державного бюджету.
Базова дотація: Надається для вирівнювання податкоспроможності громад. Її отримують громади, у яких індекс податкоспроможності менший за 0,9.
Реверсна дотація: Вилучається з місцевих бюджетів до державного. Її сплачують громади, у яких індекс податкоспроможності перевищує 1,1. Це механізм горизонтального вирівнювання.
Субвенції: Мають цільовий характер. Надаються для виконання конкретних програм.
Освітня субвенція (на зарплату педагогічним працівникам).
Субвенції на здійснення програм соціального захисту.
Субвенції на будівництво, ремонт доріг, інфраструктурні проєкти тощо.
Додаткові дотації: Надаються на утримання закладів освіти та охорони здоров'я, компенсацію втрат доходів тощо.
4. Процес формування та затвердження доходної частини місцевого бюджету
Прогнозування: Місцеві фінансові органи на основі макроекономічних показників, даних податкової служби та аналізу попередніх періодів розраховують прогнозні обсяги надходжень.
Планування: На основі прогнозу формується проєкт доходної частини бюджету.
Розгляд та затвердження: Проєкт бюджету розглядається на засіданнях профільних комісій місцевої ради, проходить громадські слухання (за потреби) і затверджується рішенням відповідної місцевої ради.
5. Проблеми та напрями вдосконалення
Проблеми:
Висока залежність багатьох громад від офіційних трансфертів.
Обмеженість власної дохідної бази.
Вплив "тіньової" економіки на надходження (особливо ПДФО та єдиного податку).
Недостатня ефективність управління комунальним майном.
Вплив воєнного стану (руйнування підприємств, міграція населення, податкові пільги).
Напрями вдосконалення:
Зміцнення фінансової самостійності громад через розширення їх дохідної бази.
Стимулювання економічного розвитку на місцях для збільшення надходжень від ПДФО та єдиного податку.
Підвищення ефективності адміністрування місцевих податків і зборів.
Прозоре та ефективне управління комунальною власністю.