Бюджетна система України (до якої входить державний та місцеві бюджети) функціонує на основі принципів, визначених Бюджетним кодексом України.
Принцип єдності
Існування єдиної правової бази, єдиної бюджетної класифікації, єдиного порядку виконання бюджетів та ведення бухгалтерського обліку і звітності для всіх бюджетів.
Принцип збалансованості
Повноваження на здійснення витрат бюджету мають відповідати обсягу надходжень до бюджету на відповідний бюджетний період. Тобто, видатки мають дорівнювати доходам та фінансуванню.
Принцип обґрунтованості
Бюджет формується на основі реалістичних макроекономічних показників (прогноз ВВП, інфляції, курсу валют) та обґрунтованих розрахунків надходжень і потреб у витратах.
Принцип повноти
До складу бюджетів підлягають включенню всі надходження та витрати, що здійснюються відповідно до нормативно-правових актів.
Принцип публічності та прозорості
Інформування громадськості про всі етапи бюджетного процесу. Забезпечення доступу до інформації про бюджет (проєкти, затверджені бюджети, звіти про виконання).
Принцип ефективності та результативності
При складанні та виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення найкращих результатів при мінімальному залученні коштів.
Принцип цільового використання коштів
Бюджетні кошти використовуються тільки на ті цілі, які визначені бюджетними призначеннями (законом про державний бюджет або рішенням про місцевий бюджет).
Принцип самостійності
Державний та місцеві бюджети є самостійними. Держава не несе відповідальності за зобов'язаннями органів місцевого самоврядування, і навпаки.
Державний бюджет має складну структуру, яка складається з кількох ключових частин.
2.1. Дохідна частина (Доходи бюджету)
Це всі кошти, які надходять до бюджету на безповоротній основі.
Податкові надходження (основне джерело):
ПДВ (податок на додану вартість) – найбільше джерело доходів.
Акцизний податок (з пального, алкоголю, тютюну).
Податок на прибуток підприємств.
ПДФО (податок на доходи фізичних осіб) – частина йде до державного, частина – до місцевих бюджетів.
Мито (ввізне та вивізне).
Неподаткові надходження:
Доходи від власності та підприємницької діяльності (частина прибутку держпідприємств, дивіденди).
Адміністративні збори та платежі (плата за ліцензії, сертифікати).
Штрафи та фінансові санкції.
Доходи від операцій з капіталом:
Кошти від продажу державного майна (приватизація).
Офіційні трансферти:
Безповоротна фінансова допомога від урядів інших країн, міжнародних організацій (гранти).
2.2. Видаткова частина (Видатки бюджету)
Це кошти, що спрямовуються на здійснення програм та функцій держави. Для впорядкування видатки класифікують.
Функціональна класифікація (за напрямками діяльності):
Загальнодержавні функції (управління, суди).
Оборона.
Громадський порядок, безпека та судова влада.
Економічна діяльність (підтримка інфраструктури, сільського господарства).
Охорона навколишнього середовища.
Охорона здоров'я.
Духовний та фізичний розвиток (культура, спорт).
Освіта.
Соціальний захист та соціальне забезпечення (пенсії, субсидії, виплати).
Економічна класифікація (за типом витрат):
Поточні видатки: зарплата бюджетникам, оплата комунальних послуг, соціальні виплати, обслуговування боргу.
Капітальні видатки: будівництво, реконструкція, закупівля обладнання, інвестиції.
Програмно-цільова класифікація:
Видатки групуються за конкретними бюджетними програмами, що дозволяє пов'язати витрати з конкретними результатами (наприклад, програма "Розвиток автомобільних доріг державного значення").
2.3. Кредитування
Надання кредитів з бюджету (наприклад, іншим країнам або державним підприємствам).
Повернення кредитів до бюджету (ці кошти зменшують потребу в фінансуванні дефіциту).
2.4. Фінансування бюджету (балансування бюджету)
Ця частина показує, як покривається різниця між доходами і видатками.
Дефіцит бюджету: виникає, коли видатки > доходи.
Джерела фінансування дефіциту:
Державні запозичення (борг):
Внутрішні: випуск ОВДП (облігацій внутрішньої державної позики).
Зовнішні: кредити від МВФ, Світового банку, інших країн, випуск єврооблігацій.
Надходження від приватизації.
Профіцит бюджету: виникає, коли доходи > видатки.
Напрямки використання профіциту:
Погашення державного боргу.
Формування резервного фонду.
Доходи + Фінансування = Видатки + Кредитування (з мінусом)